– Avannon sulana pitoon kehitetty uudenlainen ratkaisu SulaBox tähyää kansainvälisille markkinoille.
Tyrnäväläinen jätevesijärjestelmiin erikoistunut perheyritys Kaveko Oy valittiin mukaan Kasvu Open -yrityskiihdyttämöön uudella tuotteellaan, joka pitää avannon, laiturin ja jopa asuntolaivan ympäristön sulana ilmapuhallukseen perustuvalla ratkaisulla.
Kavekon takaa löytyy isä ja poika: yrityksen vuonna 2011 perustanut Veli-Pekka Korkiakoski sekä hänen poikansa Joonas Korkiakoski. Vuodesta 2014 kaksikko on kehittänyt yrityksen toimintaa yhdessä.
Nuori yrittäjä Joonas Korkiakoski kertoo, että perinteisiin uppopumppuihin perustuviin ratkaisuihin verrattuna SulaBox kuluttaa vain murto-osan energiaa ja on samalla turvallinen.
– SulaBox toimii ilman, että vedessä oleviin osiin tarvitsee johtaa sähköä. Vedessä ei myöskään tarvita uppopumppujärjestelmille tyypillisiä propelleja, jotka voivat olla vaarallisia uimareille. Lisäksi SulaBox kuluttaa energiaa vain 50 W eli noin hehkulampun verran. Avannon avoinna pitämiseen tarvittava energia maksaa ratkaisullamme siis noin 2-4 euroa kuussa, sanoo Joonas Korkiakoski.
– Vaativiin olosuhteisiin suunniteltu SulaBox kootaan Suomessa. Ilmapuhallin, hienokuplailmastin ja letku tulevat ulkomailta. Muu tehdään itse tai hankitaan Suomesta, sanoo Joonas.
Nettikaupan perustaminen avasi yllättäviä mahdollisuuksia
Alkujaan suuren suomalaisen jätevesialan asiantuntijayrityksen aliurakoitsijana järjestelmien huoltoja tehnyt yrittäjäkaksikko päätti vuonna 2016 lähteä kehittämään toimintaansa ja rakentamaan omaa suoraa asiakaspohjaa. Tämä onnistui tarjoamalla ratkaisuja haja-asutusalueella sijaitsevien omakotitalojen jätevesijärjestelmien asennukseen ja huoltoon.
Vuonna 2019 kaksikko starttasi verkkokaupan, joka myy jäte- ja puhdasvesikäyttöön tuotteita. Nettikaupan perustaminen avasikin yllättäviä ovia, sillä sieltä pulpahti ajatus uudesta tuotteesta, SulaBoxista.
– Meille alkoi tulla kyselyitä, että voiko verkkokaupastamme löytyvillä ilmapumpuilla pitää avantoa auki. Tällainen tieto liikkui, että se onnistuisi. Tutkimme asiaa ja pian aloimme valmistamaan betonipainoa, johon ilmaa hajottava lautanen saatiin kiinni. Näin idea lopulta rakentui siihen pisteeseen, että yhdistelimme näistä kokonaisratkaisun, ja aloimme testaamaan sitä itsekin. Testi on jatkunut nyt kolmisen talvea erinomaisin tuloksin, kertoo Joonas Korkiakoski.
– Nyt alkuvuodesta 2022 tuote oli kypsynyt siihen pisteeseen, että sillä oli oma, lämpöä eristävä EPS-kotelo ja nimi: SulaBox. Laitoimme sen myyntiin ja se vietiin käsistä. Kaikki, mitä ehdimme koota, myytiin heti. Mainokset piti laittaa tasaisin väliajoin jäähylle, koska tavara loppui yksinkertaisesti kesken, naurahtaa Joonas.
– Näihin aikoihin asia tuli puheeksi myös kuntamme kehitysyhtiön Tyrnävän Kehitys Oy:n kanssa, joka vinkkasi meille Kasvu Openiin hakemista. Kasvu Openin tuomaristo innostui hakemuksestamme, ja nyt olemme matkalla kohti kahta Kiitoratapäivää, joissa joukko asiantuntijoita kyseenalaistaa ja haastaa toimintaamme. Odotamme tältä paljon, sillä jo hakuprosessi haastoi miettimään monia uusia näkökulmia suhteessa liiketoimintaamme, kertoo Joonas.
Kasvu Open on voittoa tavoittelematon ja osallistujayrityksille ilmainen kehitysohjelma, joka etenee Kiitoratapäivien karsintojen kautta semifinaaleihin ja lopulta valtakunnalliseen finaaliin.
Tyrnävän Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Lasse Lyijynen kertoo Tyrnävän Paavolankankaan teollisuusalueella toimivan Kavekon olevan erinomainen esimerkki siitä, miten yritys voi kehittää liiketoimintaansa.
– Kun on tällaista kehittämisasennetta ja rohkeutta hakea uusia ulottuvuuksia liiketoimintaansa, mahdollisuuksia avautuu. Tyrnävällä yrityksille tarjoaa maksuttomia kehittämis- ja sparrauspalveluita Tyrnävän Kehitys Oy, johon Tyrnävällä toimivien yritysten kannattaa olla yhteydessä, sanoo Lyijynen.
Tavoitteena ensin jälleenmyyntiverkosto kotimaassa ja sitten järkevästi ulkomaille
Joonas Korkiakoski kertoo, että tavoitteet ovat korkealla, mutta niitä kohti täytyy edetä hallituin askelin.
– Kysyntä on luvannut hyvää. Lähtökohtamme on nyt saada tuote saataville ja myyntiin kotimaassa laajan jälleenmyyjäverkoston kautta. Tässä olennaisia ovat suuret ketjut, rautakaupat sekä myös LVI-liikkeet, sanoo Joonas.
– Jos kaikki menee hyvin, muutamassa vuodessa meillä voisi olla paikka lähteä haastamaan vientimarkkinoille. Tiettävästi SulaBox kiinnostaa Pohjois-Amerikkaa myöten. Yksin emme sinne kuitenkaan lähde yrittämään, vaan siihen tarvitaan oikeanlaisia osaajia ympärille, Joonas sanoo.